Wyspa Man
Motocykle

Wyścigi TT na Wyspie Man – wprowadzenie (1)

W 2018 roku padł nowy rekord prędkości, z jaką została pokonana Mountain Course – trasa najbardziej niebezpiecznego i prestiżowego, drogowego wyścigu motocyklowego na świecie – Isle of Man TT. 214.78 km/h to średnia prędkość, jaką osiągnął Dean Harrison, zawodnik klasy Superbike na ulicach Wyspy Man, gdzie odbywają się wyścigi.

Gdzie jest wyspa Man?

Isle of Man to nieduża wyspa na Morzu Irlandzkim położona pomiędzy Wielką Brytanią a Irlandią. Niby zależna od UK, ale jednak nie do końca. Oficjalnie głową państwa jest monarcha brytyjski, ale Wyspa Man nie podlega brytyjskiemu ustawodawstwu, ma własny parlament, flagę, godło, walutę. Nie należy do Unii Europejskiej, ale w praktyce może korzystać z części praw jej członków. Ta wyspa to taka buntowniczka, która żyje po swojemu, ale że mieszka na uboczu i w sumie nie szkodzi nikomu, to nikt nie zawraca sobie nią specjalnie głowy. Do czasu, bowiem na kilka tygodni w roku zjeżdżają się na nią motocykliści z całego świata, aby na własne oczy obejrzeć motocykle pędzące momentami ponad 300 km/h po ulicach miast i wiosek.

Wyspa Man

Wyścigi TT na Wyspie Man – trochę historii

Organizowane od 1907 roku, z dziejowymi przerwami, wyścigi Tourist Trophy (Turystyczne Trofeum) początkowo były stworzone jako miejsce prób dla motocykli produkcyjnych. Cel był jeden – wyłonienie najlepszego turystycznego motocykla na świecie. Jako że to nie prędkość a użytkowość była w tamtych czasach najważniejsza, w pierwszych wyścigach, zgodnie z regulaminem, zawodnicy mieli wydzieloną ilość paliwa przydzieloną na każde 100 km. Limity paliwowe wycofano w 1909 roku i wyścigi nabrały innego oblicza.

Przez lata TT były polem do eksperymentów dla producentów i konstruktorów. To na jego potrzeby powstały m.in. pierwsze owiewki wyścigowe, nazwane “Mountain Mile”. To tam powstały dB Killery, które miały ulżyć mieszkańcom, kiedy to rozpędzone maszyny przelatywały pod ich oknami o 4 nad ranem. Tak, tak, o 4 nad ranem – do 1937 roku treningi przed zawodami odbywały się właśnie o tej godzinie.

Wyścigom TT zawdzięczamy również wirażowych, bez których nie odbędą się dzisiaj żadne zawody. W 1934 roku na odcinku górskim zaginął jeden z zawodników. Syd Crabtree wypadł z trasy, co odnotowano dopiero po pewnym czasie. Organizatorzy musieli zorganizować ekipę poszukiwawczą, aby odnaleźć zawodnika. Crabtree, niestety, nie przeżył wypadku.

Wyścigi TT dzisiaj

Cała impreza “Isle of Man TT” odbywa się co roku na przełomie maja i czerwca. Trwa 2 tygodnie, gdzie pierwszy tydzień to treningi i kwalifikacje a drugi wyścigi. Jedno okrążenie trasy Mountain Course, która ma kształt pętli, wynosi 60,75 km. Zawodnicy pokonują ją 1-6 razy w czasie jednego wyścigu. Klasy, w jakich rozgrywane są zawody to:

  • Lightweight – motocykle dwucylindrowe o pojemności 650 cm3, 4 okrążenia,
  • Supersport – 4 okrążenia, motocykle czterocylindrowe o pojemności 600 cm3 i trzycylindrowe o pojemności 675 cm3, 4 okrążenia,
  • Superstock – prawie seryjny motocykl sportowy o pojemności 1000 cm3, 4 okrążenia,
  • Superbike – zmodyfikowane motocykle seryjne o pojemności 1000 cm3, 6 okrążeń,
  • Sidecar – pojazdy z wózkiem bocznym napędzane silnikiem z Supersportów o pojemności 600 cm3, 3 okrążenia,
  • TT Zero – motocykle elektryczne, 1 okrążenie, klasa rozgrywana od 2010, zawieszona na lata 2020, 2021.

Trasa Mountain Course przebiega po normalnych drogach dostępnych dla ruchu publicznego, dlatego nie jest wolna od licznych niebezpieczeństw. Krawężniki, drzewa rosnące na poboczu, domy i ogrodzenia wzdłuż ulicy, to właśnie sprawia, że nawet najmniejszy błąd może skończyć się dla zawodnika tragicznie.

TT Classic

Oprócz współczesnych motocykli istnieje również wersja TT dla motocykli klasycznych. Rozgrywana jest w drugiej połowie lipca. Zawodnicy ścigają się w 4 klasach: Lightweight, Superbike, Junior i Senior.

cześć 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.