Kask motocyklowy
Motocykle

Jak wybrać kask motocyklowy – parę wskazówek

O tym jak istotną funkcję pełni nasza głowa i jak ważne jest jej bezpieczeństwo, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Bez ręki przeżyjesz, bez nogi przeżyjesz, przeżyjesz nawet i bez śledziony, ale bez głowy, naszego centrum dowodzenia, już nie. Dlatego właśnie wybór kasku motocyklowego jest tak ważny

Pierwszy kask motocyklowy

Dobry kask motocyklowy powinien być pierwszym elementem stroju motocyklowego, jaki kupimy. Można zaoszczędzić na kurtce czy spodniach, ale na kasku nie powinniśmy oszczędzać. Jeżeli ogranicza nas budżet, najpierw zadbajmy o dobrą ochronę głowy, a potem będziemy kombinować. Masz jeszcze wątpliwości czemu to takie ważne? Obejrzyj filmik poniżej:

Jak wybrać kask motocyklowy?

Przede wszystkim musisz wiedzieć czemu kask kaskowi nie równy, jakie są rodzaje kasków i co wpływa na ich cenę i tym samym jakość.

Na rynku mamy dostępnych kilka typów kasków motocyklowych:

  • kaski motocyklowe integralne (skorupa tworzy jednolitą całość),
  • kaski motocyklowe szczękowe (część szczękowa otwiera się),
  • kaski motocyklowe otwarte (bez części szczękowej),
  • kaski motocyklowe modułowe (z odpinaną szczęką),
  • kaski motocyklowe offroadowe (do jazdy crossowej i enduro),
  • inne, będące zazwyczaj kombinacją tych powyżej.

Najbezpieczniejszymi kaskami motocyklowymi są kaski integralne. Monolityczna skorupa zapewnia największą wytrzymałość i bezpieczeństwo całej głowy. Kaski szczękowe, modułowe, nie mówiąc już o otwartych gorzej lub w ogóle nie chronią dolnej części naszej twarzy.

Za co tak naprawdę płacimy?

Skorupa kasku motocyklowego

Podstawową rzeczą, za jaką płacimy czy też rzeczą, jaka powinna być dla nas najważniejsza, jest materiał, z jakiego został wykonany kask. Najsłabsze materiały to: termoplastik, ABS, poliwęglan (polikarbon). Wśród materiałów wyższej jakości mamy: włókno szklane, karbon, kevlar i kompozyty, czyli mieszanki kilku materiałów zapewniające najwyższy stopień bezpieczeństwa. Można by założyć, że na skutery i motocykle mniejszej pojemności wystarczy kask tańszy z mniej wytrzymałych tworzyw. W teorii tak, w praktyce – widzieliście filmik powyżej. Zwłaszcza w warunkach drogowych nigdy nie wiesz, co może cie spotkać na ulicy.

Cała reszta

I tutaj mamy wyściółkę i jej jakość, inne elementy takie, jak blenda lub jej brak, pinlock lub antyfog, deflektor, miejsce na intercom itd. Nie pomyl jednak bogatej oferty dodatków z kaskiem najwyższej jakości. Bezsprzecznie jedne z najlepszych kasków na rynku firmy Arai właśnie ze względów bezpieczeństwa nie oferują w swoich modelach blendy wewnętrznej (osłabia strukturę kasku), ani miejsca na intercom. W przypadku kasku to nie dodatki są najważniejsze a jakość skorupy.

Co jeszcze jest istotne przy wyborze kasku motocyklowego?

Kask motocyklowy turystyczny czy sportowy?

Jeżeli decydujemy się na wybór kasku integralnego, w ich obrębie znajdziemy kaski turystyczne, sportowe i szeroko rozumiane szosowe czy sportowo-turystyczne. Ważne jest, by rozumieć, skąd ten podział się bierze, bowiem kaski sportowe i turystyczne różnią się między sobą zazwyczaj wentylacją, wizjerem, kształtem skorupy i wielkością. Różnice te uwarunkowane są nie tylko przeznaczeniem jako takim, ale również pozycją, jaką przyjmujemy na motocyklu. Wentylacja w kaskach sportowych będzie najbardziej wydajna w pozycji pochyłej takiej, jaką się przyjmuje na ścigaczu. Do tego typowy kask sportowy będzie mieć więcej wlotów powietrza niż kask turystyczny. Widoczność wizjera w kasku sportowym będzie również przystosowana do pozycji na ścigaczu. Skorupa będzie zazwyczaj mniejsza i nastawiona na jak największą aerodynamikę. Kask turystyczny za to najczęściej będzie wyposażony w blendę.

Kask motocyklowy
kask motocyklowy

Blenda/intercom – tak czy nie?

Blenda wewnętrzna (np. Arai oferuje blendę zewnętrzną) jest elementem kontrowersyjnym. Z jednej strony jest bardzo wygodną rzeczą, z drugiej osłabia w pewien sposób integralność skorupy. Zapewne ilu motocyklistów tyle opinii natomiast nie bez powodu w kaskach sportowych blendy nie ma, są za to ciemne szyby czy lustrzanki. Niektóre firmy oferują też szyby fotochromatyczne (zmieniające stopień zaciemnienia wraz z natężeniem światła). Jeżeli zdecydujemy się na kask z blendą, warto zwrócić uwagę na to, czy nie jest za duża (nie opiera się na nosie), i czy mechanizm działa sprawnie i łatwo się go obsługuje. To samo jest z miejscem na intercom (jego część główną, a nie tylko słuchawki) – z jednej strony wygoda, z drugiej dodatkowy element do tego wymuszający zakup określonego model intercomu. Do większości kasków intercom da się zamontować, przymocowując go na zewnątrz skorupy.

Pinlock – tak, tak, tak

Pinlock, czyli wkładka przeciwdziałająca parowaniu szyby. Zdecydowanie przyda nam się w większości kasków. Czasem producenci zamiast pinlocka pokrywają wnętrze szyby antyfogiem.

Rodzaj zapięcia

Pamiętajmy, że podczas wypadku siły na nas oddziałujące mogą być naprawdę duże. Zapięcie kasku jest zatem obowiązkowe, aby w razie “W” nie zsunął się nam on z głowy. Zapięcia w kaskach mogą być różne. Od najprostszych, czyli zatrzask, mikrolock po DD. Zapięcie DD daje największe bezpieczeństwo, największą możliwość regulacji a jeśli chcesz jeździć sportowo, to nie ma opcji – musisz je mieć, bo tego wymaga się na torach wyścigowych.

Waga i głośność kasku

Oczywiste jest, że nikt nie chce dźwigać za dużego ciężaru na głowie i dosłownie, i w przenośni, ale czasami zbyt dużą rolę przypisujemy każdemu gramowi, nie zwracają uwagi na ważniejsze rzeczy. To, w jaki sposób będziemy odczuwać kask podczas jazdy i jak dalece będzie on męczył naszą szyję, zależy w dużym stopniu od jego właściwości aerodynamicznych. Kilka dodatkowych gramów nie powinno być decydującym czynnikiem, na podstawie którego wybieramy dany model kasku.

Głośność – mówienie, że jeden model jest głośny, a drugi cichy jest bardzo ryzykownym stwierdzeniem. Na głośność wpływa wiele czynników łącznie z samym motocyklem i motocyklistą, jego wysokością, czy motocykl ma np.deflektor itd. Do tego dochodzi indywidualna wrażliwość na dźwięki. Na szczęście zawsze można ratować się zatyczkami do uszu. Zatyczki do uszu są zresztą tematem, na który warto poczytać więcej – długotrwałe przebywanie w hałasie (tak, motocykle i wiatr są głośne) prowadzi do trwałego uszkodzenia słuchu a w czasie jazdy do szybszego zmęczenia.

Kask motocyklowy dla noszących okulary

Wiele modeli oferują kaski ze specjalnym miejscem na okulary także nawet osoby je noszące znajdą coś dla siebie.

Kask motocyklowy nie każdy dla każdego

Różnimy się od siebie wieloma rzeczami w tym również kształtem głowy. Bywa, że kaski określonej marki nie będą leżeć dobrze na jednej głowie, za to inne będą pasować doskonale i jest to całkowicie normalne. Firmy z wyższej półki oferują zazwyczaj możliwość wymiany policzków. Czyli możesz mieć np. skorupę w rozmiarze S, ale policzki dla rozmiaru XS, czyli grubsze. Pozwala to na jeszcze lepsze dopasowanie wielkości kasku.

Kask motocyklowy
Kask motocyklowy otwarty

Jak dopasować kask motocyklowy

Jeśli przyjrzymy się dobrze budowie wnętrza kasku, zauważymy, że gąbka, którą jest wyłożony, jest gruba na policzkach i cienka u góry głowy. To pozwala nam na wysnucie prostego wniosku – na policzkach gąbka z czasem się wygniecie i ułoży, tam, gdzie jest ona cienka, nie ma co się ugnieść, więc jeżeli kask będzie nas uciskał gdzieś u góry głowy, z czasem sytuacja na pewno się nie poprawi. Złota zasada brzmi – kask powinien być możliwie jak najbardziej dopasowanym, ale nie powinien uwierać. Efekt chomika na policzkach jest jak najbardziej normalny i pożądany. Reszta głowy powinna być wyraźnie “obejmowana” przez skorupę, ale nie może ona nigdzie punktowo uciskać. Ciasno, ale wygodnie. Normalne jest też, że kask musi się ułożyć. Niektórzy stosują metodę “na telewizor” – zamiast w nowym kasku od razu wsiadać na motor najpierw oglądają w nim dobry film w domu, aby przez ten czas ułożył się na głowie.

Kask motocyklowy używany – czy to dobry pomysł?

Nie, i to z paru powodów. Po pierwsze nigdy nie wiesz, co się działo z kaskiem wcześniej. Jeżeli uczestniczył w wypadku EPS, który jest materiałem mającym pochłaniać siłę uderzenia, stracił swoje właściwości. Po drugie kask układa się pod kształt konkretnej głowy. O ile ubranie motocyklowe możesz kupić używane, tak kask powinien być nowy i kupowany najlepiej w sklepie motocyklowym, abyś mógł go przymierzyć i dobrze dopasować. Kupowanie sugerując się samym rozmiarem bez mierzenia, jest z góry obarczone błędem. Centymetry obwodu głowy podawane w rozmiarówce są tylko wskazówką, nie uwzględniają jednak jej indywidualnego kształtu, o czym była już wcześniej mowa. Kask trzeba bezwzględnie przymierzyć, aby być pewnym, że ten właśnie model dobrze leży na naszej głowie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.