Stój motocyklowy
Motocykle

Czym się kierować przy wyborze stroju motocyklowego? – kilka wskazówek

No więc stało się – podjęliśmy decyzję o zostaniu motocyklistą/motocyklistką. Wiemy już jaki motocykl chcemy kupić, ale w co się na niego ubrać? Jak wybrać odpowiedni strój motocyklowy? Oto parę rad, które mogą wam pomóc w podjęciu decyzji.

A może klapki i spodnie dresowe wystarczą?

Odzież motocyklowa nie jest tania, ale jej zadaniem nie jest tylko ochrona przed wiatrem czy zimnem, ale przede wszystkim ochrona przed skutkami obrażeń, które nam grożą w czasie wypadku. Prędkość, siła uderzenia, tarcie o chropowaty asfalt… wystarczy sobie przypomnieć skutki upadku np.z roweru i nieprzyjemne obtarcia kolan, łokci czy dłoni, aby móc sobie wyobrazić, o ile poważniejsze konsekwencje mogą nas czekać w czasie wypadku motocyklowego. Może i istnieją motocykliści, którzy nigdy się nie przewracają i którym nikt nigdy nie zajechał drogi, ale wystarczy krótka chwila, aby zamienić się w bohatera zdjęcia z hasz tagiem #zdrapka.

Na zdrapkę
Na zdrapkę

Czym się kierować wybierając strój motocyklowy?

No właśnie, czym się kierować wybierając strój motocyklowy: modą? Typem motocykla? Użytkowością? Umówmy się – rosły chłop na Harleyu będzie wyglądał co najmniej dziwnie w skórzanym kombinezonie sportowym tak samo, jak ramoneska z ćwiekami nie do końca będzie pasować do ścigacza. Nie mniej jednak należy przyjąć, że przy wyborze stroju dla siebie powinniśmy kierować się tym, do czego będziemy używać motocykla najczęściej. Jeżeli marzą ci się długie trasy i to nie koniecznie tylko wokół komina dobrym wyborem będzie kombinezon tekstylny. To samo, kiedy zamierzasz traktować motocykl jako główny środek transportu niezależnie od pogody. To czy jeździsz na motocyklu sportowym, czy turystycznym ma mniejsze znaczenie. Jeżeli lubisz szybką, sportową jazdę większe bezpieczeństwo zapewni ci kombinezon skórzany. Jeansy motocyklowe + np. stylowa motocyklowa kurtka skórzana idealnie się sprawdzą na wypad dookoła komina i kawę na mieście. Na dłuższe trasy przy zmiennej pogodzie już nie koniecznie.

Na co zwrócić uwagę

Kombinezon tekstylny

Przy wyborze kombinezonu motocyklowego tekstylnego warto zwrócić uwagę na to:

  • z jakiego materiału został wykonany? Czy jest to zwykły i stosunkowo mało wytrzymały poliester, czy materiały lepszej jakości takie, jak np.: poliamid, Cordura (poliamid powleczony poliuretanem z dodatkiem teflonu), Kenytex czy Tactel. Pamiętaj, że od ich wytrzymałości zależy czy asfalt “dobierze ci się do skóry”, czy nie.
  • protektory i ich jakość. To one ochronią twoje łokcie, barki, kolana, plecy czy klatkę piersiową (protektory pleców i klatki piersiowej zazwyczaj trzeba dokupić osobno) przed siłą uderzenia, jaka może cię czekać w razie wypadku. Warto szukać kombinezonów z protektorami z elastomeru np. Sas-Tec lub D3O. Są nie tylko niezwykle skuteczne, ale również mają bardzo ciekawą właściwość. W fazie nazwijmy to, spoczynku są miękkie i elastyczne. Pod wpływem uderzenia natychmiast twardnieją pochłaniając energię, tym samym chroniąc nasze ciało..
  • wentylacja. Bardzo ważna rzecz zwłaszcza w upalne dni.
  • odblaski. Jeżeli jeździsz w długie trasy, ale i nie tylko, bo czasem łatwo stracić poczucie czasu odblaski umieszczone na kombinezonie są tym, co pomoże być ci łatwiej widocznym i tym samym bezpieczniejszym podczas późnych powrotów do domu lub w trasie.
  • jakość membrany. Jeżeli zamierzasz jeździć na dłuższe wyprawy w różnych warunkach pogodowych, lub dojeżdżasz na motocyklu do pracy niezależnie od pogody, jakość membrany w twoim kombinezonie tekstylnym będzie miała znaczenie. Najlepszą, ale i najdroższą membraną na rynku jest Gore-Tex. Zamiast membrany możesz się ratować dodatkowych kombinezonem przeciwdeszczowym, jednak wymaga to wożenia dodatkowego bagażu ze sobą i w przypadku nagłego oberwania chmury, zatrzymania się na poboczu i pośpiesznego ubierania.

Kombinezon skórzany

Kombinezon skórzany sportowy jedno czy dwuczęściowy?

W ofercie kombinezonów skórzanych sportowych znajdziemy takie, które tworzą jedną całość, ale i te w postaci kurtki i spodni spinanych razem zamkiem. Jeśli zmierzasz jeździć sportowo na torach, kombinezon jednoczęściowy będzie bezpieczniejszy i bardziej odpowiedni. Jeżeli masz zamiar głównie jeździć po drogach, kombinezon skórzany dwuczęściowy będzie praktyczniejszy.

Komplet skórzany niesportowy/jeansy

Istnieją również kurtki/spodnie skórzane bez sliderów czy sportowego zacięcia, a także szeroka gama jeansów motocyklowych. W takim przypadku ważne jest, by zwrócić uwagę, czy mają protektory. Wbrew pozorom nie jest to wcale oczywiste. W przypadku jeansów równie ważny jest materiał, z jakiego zostały wykonane – może to być covec czy wstawki kevlarowe. Jeansy motocyklowe to zupełnie inna bajka niż jeansy codzienne.

Jakie buty i rękawiczki motocyklowe wybrać?

Buty i rękawiczki motocyklowe wybieramy zgodnie z tym samym kluczem co resztę ubioru – w zależności od stylu jazdy i zapotrzebowania. W przypadku butów ważne jest zwrócenie uwagi na zabezpieczenie kostki. Usztywnienie bądź tzn.zawias w tym rejonie zapobiegnie skręceniu podczas wypadku, ewentualnie też pomoże zabezpieczyć naszą nogę w sytuacji, w której dostanie się ona pod motocykl. Mitem też jest, że wysokie buty są niewygodne. Na rynku możemy bez problemu znaleźć buty z wysoką cholewką, w których śmiało poczłapiemy po Sopockim deptaku.

W przypadku butów turystycznych osobiście polecam rozważenie butów z Gore-Texem. Oczywiście istnieją ortalionowe nakładki, jednak wydaje mi się to jeszcze bardziej uciążliwe i irytujące niż w przypadku kurtki czy spodni.

Co do rękawic, o ile budżet pozwala, można pokusić się o te, które mające wnętrze dłoni zrobione ze skóry kangura – jest duża różnica w czuciu manetki niż przy zwykłej skórze bydlęcej. I tutaj też warto pomyśleć, czy w przypadku zacięcia turystycznego nie warto zainwestować z rękawiczki z Gote-Texem. W naszym klimacie zazwyczaj też będą nam potrzebne 2 pary rękawiczek. Letnie bardziej przewiewne i te cieplejsze na początek i koniec sezonu. Czasem też kształt dłoni mocno determinuje model, jaki będzie dla nas odpowiedni. Długość palców, szerokość dłoni to cechy indywidualne, które bywa, że nie wpisują się w standardowe wymiary rękawic.

Jak dopasować stój motocyklowy?

Przede wszystkim strój motocyklowy nie może być ani za duży, ani za mały. Za duży stwarza ryzyko przemieszczenia się protektorów w czasie wypadku i braku ochrony neuralgicznych miejsc. Za ciasne będą powodować dyskomfort na motocyklu. W przypadku odzieży skórzanej zawsze trzeba brać poprawkę, że skóra z czasem się rozciągnie, także od początku powinna być ona bardzo mocno przylegająca do ciała.

Motocykliści
Zdecydowanie źle dopasowane stroje motocyklowe ;D

Stój motocyklowy dla plecaczka

Istnieje błędne przekonanie, że pasażer może mieć ubranie gorszej jakości, bo jest “tylko” pasażerem. Otóż o ile można się zgodzić, że niektóre elementy mogą mięć mniejsze znaczenie np.dobre czucie manetki w rękawiczkach, tak pamiętajmy do czego służy odzież motocyklowa. Odzież motocyklowa ma nas zabezpieczyć możliwe jak najskuteczniej przed skutkami szorowania po asfalcie i uderzenia o ziemię. Nie ma znaczenia, kto był pasażerem, a kto kierowcą. Asfalt będzie dla obojga równie twardy i bezlitosny. Pomijając już kwestie turystyczne – deszcz dla obojga również będzie tak samo mokry.

Podsumowując przy wyborze stroju motocyklowego dobrze się zastanowić, do czego będzie nam służyć motocykl – turystyka, sport, przejażdżki, transport. To da nam rozeznanie, czego będziemy potrzebować od odzieży motocyklowej. A jeśli budżet pozwala, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zakupić parę kompletów i używać zgodnie z aktualną potrzebą. 😉

P.S. Nie opisuje tutaj najważniejszego elementu stroju motocyklowego – kasku. O tym będzie osobny artykuł.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.